A REED 2014-es Bérfelmérése segít összehasonlítani a magyar munkavállalók helyzetét és véleményét más nemzetek munkaerő- piaci helyzetével.
- A magyarok és a lengyelek a legelégedettebbek a felmérés szerint, míg Hongkong és Szingapúr munkavállalóinak kis százaléka tudja azt mondani, elégedett jelenlegi pozíciójával.
- Ennek ellenére a lengyelek és a törökök a legaktívabb álláskeresők, bár a cseh és a magyar vállalatok sem lehetnek nyugodtak.
- Kína és Szingapúr munkavállalói a legbiztosabbak abban, hogy pozíciójukat meg tudják tartani és stabil helyzete van a munkavállalóknak a szervezetben. Amennyire biztosak ők ebben, a magyar, lengyel és cseh munkaerő épp annyira éli meg a bizonytalanságot e tekintetben.
Hogy mire költenek a vállalatok a munkaerő megtartása érdekében?
- Magyarországon leginkább trainigre, szórakoztatásra és bónusz fizetésre.
- Lengyelországban is a training szerepel az első helyen, második a bónusz és csak ezután jöhet a szórakozás.
- Csehország is a tréninget tartja a legfontosabbnak, de ugyanolyan mértékben szán fizetésemelésre és bónuszra is.
- Ezzel szemben Hongkong és Szingapúr a fizetésemelés helyezi az első helyre, majd hasonló mértékben költenek trainingre és bónuszra.
Míg a magyar, lengyel és cseh vezetők kb fele aggódik amiatt, hogy a tehetségek elhagyják a vállalatot, az ázsiai országokban ez 70% feletti értékig rúg. Érdekes képet mutat, ha a korábban említett munkavállalói elégedettséget is hozzátesszük az eredményekhez. Hongkongban és Szingapúrban valóban van ok az aggodalomra, mégsem keresnek olyan nagy százalékban új munkahelyet, mint mi vagy akár a lengyelek. Itt már érdemes elgondolkozni azon, vajon a kompenzációs stratégia a magyarázat, vagy inkább az, hogy Ázsiában nagyobb lehetőség van a belső előléptetésekre. Mivel nagyobb energiát fektetnek erre a területre valószínűleg a munkavállalók előtt egy tisztán látható karrierút áll, s bár elégedetlenek jelenlegi pozíciójukban, látják a következő lépést, így nem néznek új lehetőség után. Természetesen ennek lehetnek iparági akadályai hazánkban, illetve az is tény, hogy a kisebb méretű vállalatok nem feltétlenül tudnak folyamatos előrejutást garantálni.
A felmérés részletes eredményeihez katt ide: